Vedtægter for Årøsund Bådelaug
§ 1. FORENINGENS NAVN
er ÅRØSUND BÅDELAUG. Dens hjemsted er Haderslev kommune.
§ 2. FORENINGENS FORMÅL
At fremme interessen for sejlsport og sikkerheden til søs.
At arrangere klubaktiviteter.
At sikre medlemmer bedst mulige vilkår for udøvelse af sejlsport og lystsejlads.
§ 3. FORENINGEN ER MEDLEM
af Dansk Sejlunion og DGI under Danmarks Idræts Forbund, og som sådan er foreningen undergivet dennes love og
bestemmelser.
§ 4. OPTAGELSE AF MEDLEMMER
Som aktivt eller passivt medlem i seniorafdelingen kan bestyrelsen optage enhver, der er fyldt 21 år.
Som medlem af ungdomsafdelingen kan bestyrelsen optage enhver i alderen fra 1 år til 20 år, der ønsker at modtage
elementær og videregående undervisning og deltage i vedligeholdende træning i sejlads og/eller svømning.
Optagelse af umyndige som medlemmer i ungdomsafdelingen kræver skriftlig samtykke fra forældre/værge.
Medlemmer af ungdomsafdelingen skal, for at få Bådelaugets tilladelse til selvstændig sejlads og som gast, have opnået
og bevist svømmefærdighed (mindst 200m) ved Bådelaugets eller egen foranstaltning.
Æresmedlemmer kan på bestyrelsens forslag vælges af generalforsamlingen, hvor det afgøres ved simpel stemmeflertal.
Spørgsmål om valg af æresmedlemmer kan ikke gøres til genstand for diskussion på generalforsamlingen.
§ 5. KONTINGENT
Foreningens kontingent fastsættes for ét år ad gangen på den ordinære generalforsamling.
Kontingentet opkræves forud og følger kalenderåret.
§ 6. UDMELDELSE – EKSKLUSION
Til gyldig udmeldelse kræves, at den sker skriftlig til foreningens kasserer med mindst 14 dages varsel til den 1. januar, og
at det pågældende medlem ikke er i kontingentrestance.
Når et medlem er kommet i kontingentrestance, kan bestyrelsen med mindst 8 dages skriftlig varsel ekskludere
vedkommende.
Ingen der er udelukket på grund af kontingentrestance kan optages som nyt medlem af foreningen, før vedkommende har betalt
sin gæld til foreningen.
I øvrigt kan bestyrelsen ekskludere et medlem, når særlige forhold giver anledning hertil. Bestyrelsens beslutning herom
kræver dog, at mindst 2/3 af bestyrelsens medlemmer har stemt for eksklusion. Vedkommende medlem skal – inden
bestyrelsen træffer sin afgørelse – have haft lejlighed til at fremføre sit forsvar, og kan fordre spørgsmålet om eksklusion
afgjort på den førstkommende ordinære generalforsamling.
I alle tilfælde, hvor en eksklusion skal behandles på en generalforsamling, har vedkommende medlem krav på at få
meddelelse herom senest 3 døgn før generalforsam- lingen afholdes, ligesom han har adgang til denne med ret til
at forsvare sig.
Spørgsmål om eksklusion skal optages som særskilt punkt på dagsordenen.
Generalforsamlingens beslutning om eksklusion, samt genoptagelse af ekskluderet medlem, kræver samme majoritet
som foreskrevet til ændring af foreningens love, jf. § 15.
Ved udmeldelse eller eksklusion ydes ikke refusion for kontingent eller andre medlemsydelser.
§ 7. ORDINÆR GENERALFORSAMLING
Generalforsamlingen har med de indskrænkninger, som disse vedtægter foreskriver, den højeste myndighed i alle
foreningens anliggender.
De ordinære generalforsamlinger, der afholdes hvert år i november måned, indkaldes med mindst 3 ugers varsel
ved skriftlig eller e-mail meddelelse til medlemmerne. Medlemmer er selv ansvarlige for at foreningen har modtaget
en gyldig e-mail adresse.
Dagsordenen kan rekvireres hos et bestyrelsesmedlem senest 8 dage før generalforsamlingens afholdelse.
Forslag, der ønskes forelagt generalforsamlingen til vedtagelse, skal være bestyrelsen i hænde senest 14 dage
før generalforsamlingens afholdelse.
Stemmeret har alle aktive medlemmer, der er fyldt 18 år, og har været medlem af foreningen i de sidste 3 måneder før
generalforsamlingen, og som ikke er i kontingentrestance. Stemmeret kan kun udøves ved personlig fremmøde.
Æresmedlemmer kan uden stemmeret overvære generalforsamlingen.
§ 8. DAGSORDEN
Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal omfatte følgende punkter:
1. Valg af dirigent.
2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år.
3. Forelæggelse af det reviderede regnskab for det forløbne år til godkendelse, samt forelæggelse af budget.
4. Behandling af eventuelle indkomne forslag.
5. Fastsættelse af kontingent.
6. Valg af bestyrelsesmedlemmer: - valgperiode 2 år –
a. Formanden vælges i lige år.
b. Kasserer og sekretær vælges i ulige år.
c. Et bestyrelsesmedlem vælges i lige år
d. 2 bestyrelsessuppleanter – valgperiode 1 år -
e. 2 revisorer – valgperiode 1 år -
f. 1 revisorsuppleant – valgperiode 1 år -
7. Eventuelt.
§ 9. EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen, og skal indkaldes, når mindst 1/3 af de
stemmeberettigede medlemmer skriftlig indgiver begæring herom til bestyrelsen.
I sidstnævnte tilfælde skal generalforsamlingen afholdes senest én måned efter, at begæringen er fremsat overfor
bestyrelsen, med oplysning om det emne, der ønskes behandlet. Om indkaldelsesmåden og udsendelse af
dagsorden gælder bestemmelserne i § 7, stk. 2.
§ 10. GENERALFORSAMLINGENS LEDELSE M.V.
Generalforsamlingen vælger sin dirigent, der ikke må være medlem af bestyrelsen, til at lede forhandlingerne.
Generalforsamlingens beslutninger træffes ved simpel stemmeflertal, dog jf. § 4, 6, 7, 15 og 16. Dirigenten bestemmer
afstemningsmåden. Dog skal, på begæring af ét stemmeberettiget medlem, afstemning og valg foregå skriftligt, ligesom
alle afstemninger om eksklusion skal foregå skriftlig.
Generalforsamlingens beslutninger indføres i en protokol, hvori også referat af forhandlingerne optages i det omfang
dirigenten bestemmer. Protokollen underskrives af dirigenten.
Har en generalforsamling ikke truffet afgørelse i en sag, kan denne ikke på ny forebringes på samme generalforsamling.
§ 11. BESTYRELSEN – VALG
Foreningen tegnes af bestyrelsen, der er den daglige ledelse og repræsenterer foreningen i alle forhold.
De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter foreningen i henhold til lovene.
Bestyrelsen består af 4 medlemmer, en formand, en kasserer, en sekretær, samt et bestyrelsesmedlem.
Formand, kasserer og sekretær vælges ved særlig afstemning. Genvalg kan finde sted.
Kun stemmeberettigede medlemmer er valgbare til bestyrelsen.
§ 12. KONSTITUERING – TEGNINGSRET
Bestyrelsen konstituerer sig snarest – dog senest 14 dage – efter generalforsamlingen på et bestyrelsesmøde
med en næstformand.
Listevalg kan ikke finde sted.
Hvervet som kasserer kan ikke forenes med hvervet som formand, næstformand eller sekretær.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer, hvoriblandt formanden eller
næstformanden, er til stede, dog jf. § 6 ved eksklusion.
I formandens forfald indtræder næstformanden i hans sted.
I tilfælde af stemmelighed er formandens (næstformandens) stemme afgørende.
Over bestyrelsens forhandlinger føres en protokol.
§ 13. REGNSKAB
Foreningens regnskabsår er 1. oktober til 30. september
Bestyrelsen skal inden den 15. oktober afgive driftsregnskabet for det foreliggende år og status pr. 30. september
til revisorerne.
Driftsregnskabet og status forelægges, forsynet med påtegning af revisorerne, den ordinære generalforsamling til
godkendelse. Driftsregnskabet og status kan rekvireres hos foreningens kasserer senest 8 dage før generalfor-
samlingens afholdelse.
§ 14. REVISION
På den ordinære generalforsamling vælges for et år af gangen 2 kritiske revisorer og en revisorsuppleant.
Revisorerne skal hvert år i oktober/november gennemgå det samlede regnskab og påse, at beholdningerne er til stede.
Driftsregnskab og status forsynes med påtegning.
Hver af revisorerne har til enhver tid adgang til at efterse regnskabet og beholdninger
§ 15. VEDTÆGTSÆNDRINGER
Forandringer af vedtægter kan ske på enhver generalforsamling, når mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget.
§ 16. FORENINGENS OPLØSNING
Bestemmelse om foreningens opløsning kan kun tages på en i det øjemed særlig indkaldt ekstraordinær general-
forsamling.
Til dennes beslutningsdygtighed kræves, at mindst ½ af foreningens stemmeberettigede medlemmer er til stede, og til
forslagets vedtagelse kræves, at mindst ¾ af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådant flertal på en general-
forsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes en ny generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte
stemmeflertal, uanset hvilket antal stemmeberettigede medlemmer, der måtte være til stede.
På generalforsamlingen skal samtidig træffes bestemmelse om, hvorledes der skal forholdes med foreningens formue,
herunder fast ejendom og løsøre, dog at simpel stemmerflertal her er tilstrækkeligt.
I tilfælde af foreningens opløsning skal den formue, der er i behold gives til den klub / forening, der vil føre sejl- og
motorbådsinteresser videre i området.
Nærværende vedtægter afløser vedtægter af 4. december 2011.
Årøsund, den 16. januar 2016
sign. sign.
Otto Herbst Torben Holt
Formand Dirigent
|